De 3D-toekomst van uw Smartphone Camera

maart 20th, 2014Reacties uitgeschakeld voor De 3D-toekomst van uw Smartphone Camera

Binnen enkele jaren een 3D Smartphone Camera?

Een mat zwarte robotische camera ter grootte van een lunchbox uit de jaren ‘80 zit boven op een statief. Op de voorkant bevinden zich drie 2D-camera’s en drie 3D-sensoren, aan de linkerkant is een handvat geplaatst.

De gebruiker drukt op een knop op een iPad app, en het begint te bewegen. In de 24 seconden daarna zal het zes stops maken terwijl het 360 graden ronddraait. De beeldgegevens worden naar een kamer vol servers verzonden, waar het van een puntenwolk wordt omgezet naar een 3D-raster, en vervolgens teruggezonden naar de tablet.

Na een enkele scan zijn de basiskenmerken van de kamer al zichtbaar op het scherm. Meer details onthullen zich, wanneer we de camera verplaatsen naar een andere plek in de kamer, en opnieuw de recordknop indrukken.

Na 4 tot 6 scans en twintig minuten in de cloud, zal het systeem een geweven fotorealistische 3D-model van de kamer hebben gemaakt. Het beeld zal driedimensionaal correct zijn, dus je zou bijvoorbeeld de hoogte van het plafond of de afstand tussen de muren kunnen meten. Wat betreft realisme van de figuren, zou ik de 3D-modellen ergens tussen een Playstation 2 spel en een Playstation 3 spel plaatsen.

In totaal zal het circa een half uur tot een uur duren om een fysieke ruimte om te zetten in een fotorealistische virtuele ruimte. In het verleden zou dit proces aanzienlijk meer tijd hebben ingenomen.

matterport-3D-mapping-3949
De Matterport 3D-Camera

We hebben het hier over het Matterport systeem, die vandaag debuteert met een bedrag van 4500 dollar. Dit zijn ongeveer de kosten van een professionele digitale camera zoals de Canon 5D Mark III inclusief een mooie lens. De noodzakelijke toegang tot het cloud-platform kost een extra 50 tot 150 dollar per maand, afhankelijk van het gebruik.

Het Matterport systeem is een hulpmiddel voor professionals. Maar dit gold oorspronkelijk ook voor de vroege laptops en mobiele telefoons. Matterport CEO Bill Brown vertelt dat over een aantal jaar elke foto die u maakt, een driedimensionale component zal hebben.

“Het bedrijf is begonnen met de lange termijn visie dat iedereen een 3D-sensor in zijn zak zal hebben,” aldus Brown. “We weten dat we er zullen komen, en we denken dat het zo groot als de overgang van film naar digitaal zal zijn.”
Brown is al bezig met 3D-beeldvorming sinds zijn dagen bij Canesta, het bedrijf dat de technologie leverde voor de aandrijving van de nieuwste generatie Kinect controllers van Microsoft.

Samen met Matterport mede-oprichters Matt Bell en Dave Gausebeck, is hij geobsedeerd met het idee dat je binnenkort al een 3D-camera in uw mobiele apparaat kunt vinden.

Er is hun zelfs de mogelijkheid geboden om te rond te spelen met Google’s vroege incarnatie van die visie, de Project Tango, die ernaar streeft eenvoudige 3D-kaarten van een ruimte te creëren met sensoren in de telefoon. “ Deze sensoren staan de telefoon toe om bijna een kwart miljoen 3D-metingen per seconde te genereren, terwijl het de positie en oriëntatie van het apparaat in real-time update, en vervolgens een combinatie van die gegevens omvormt in een 3D-model van de ruimte om je heen” aldus de site van Project Tango.

Omdat het Matterport system modulair is, zijn ze in staat om de Tango te verbinden met hun cloudsysteem en een fatsoenlijk 3D-model van Gausebecks garage te creëren met enkel de telefoon.

“Google heeft de grenzen van deze technologie sneller verlegd dan mensen dachten dat mogelijk was,” zegt Brown. Hij wees ons erop dat ook Intel heeft geïnvesteerd in 3D-motion sensoren, en zegt dat hij denkt dat een bedrijf een mobiel apparaat met ingebouwde 3D-scanners voor het einde van dit jaar zal aankondigen.

Voor Brown is het duidelijk dat mensen 3D-scanners in hun telefoons zouden willen.

“Er is geen reden dat iemand een foto zou nemen die alleen 2D is, wanneer je tegelijkertijd ook de 3D-gegevens kunt vastleggen. Zelfs in het geval uw 2D-opnamen beter zullen zijn,” zegt Brown. “Vandaag neem je lopend video op. Als je de 3D-gegevens zou hebben vastgelegd, zou je in staat zijn om alles te reconstrueren waar je langs bent gelopen. Je hebt dan een omgeving gecreëerd door alle 3D-gegevens onder de 2D-gegevens te plaatsen.”

Ik moet toegeven dat het nog steeds vreemd voelt voor mij. Ik weet niet zeker wat ik aan zou moeten met een bibliotheek van 3D-modellen van de plaatsen die ik heb bezocht. Maar de mogelijkheid om zoiets binnen een paar jaar uit te voeren op een consumentenapparaat is verbazingwekkend.

floored-screenshot-1

Voor nu ziet Brown drie groepen die geïnteresseerd zouden zijn in de Matterport Pro aanbod: ·De documenteerders, de promoters en de visualizers.

De groep van documenteerders kan staan voor mensen in de bouwsector, architecten of verzekeringsclaims experts. Deze mensen hebben nauwkeurige metingen en registraties van ruimtes nodig. En dat is precies wat Matterport kan aanbieden.

Promoters zijn ook een voor de hand liggende markt. Dan hebben we het over makelaars of mensen die ruimtes verhuren (Airbnb hosts bijvoorbeeld). Dit is al een markt dat word bediend door de soort professionele fotografen die waarschijnlijk de Matterport camera zullen aanschaffen.

Visualizers zijn de meest heterogene groep. Het omvat iedereen die om een of andere reden wilt rondspelen met een bepaalde ruimte, van een forensisch analist tot een interieur ontwerper die zijn klanten wilt laten zien hoe hun huis kan veranderen met accentmuur.

Hoewel het allemaal niche-toepassingen betreft is Brown van mening dat alleen door het uitstappen in de markten ze de problemen en mogelijkheden voor 3D scanning zullen begrijpen.
De kosten en de omvang van 3D-imaging technologie zijn allebei aan het krimpen, wat nieuwe mogelijkheden geeft, maar wat die mogelijkheden zouden kunnen betekenen voor de gewone consument blijft vooralsnog onduidelijk.

Voor bedrijven als Google blijft de inzet echter duidelijk. 3D-detectie geeft apparaten – of robots – “een begrip van ruimte en beweging op menselijke schaal.” Onze wereld is 3D, en ze willen dat machines het waarnemen zoals wij dat doen.

« Houten schutting
iPhone glas reparatie »

Categorized Under

Computers en Internet Mobiel en Telecom

About Marcel

» has written 1683 posts