Assessments in het bedrijfsleven.

oktober 27th, 2016Reacties uitgeschakeld voor Assessments in het bedrijfsleven.

In het bedrijfsleven hoort men steeds vaker van ‘assessment(s)’, maar vaak weet men niet wat hier precies mee bedoeld wordt of wat het precies inhoudt. Dit is best begrijpelijk, aangezien het woord haar oorsprong vindt in Engeland en het dus geen typisch Nederlands begrip / taak is. 

Een assessment is zowel hier in Nederland als in Engeland vrijwel hetzelfde. Het is namelijk een beoordelingsprogramma die sollicitanten of kandidaten (voor een bepaalde show of die in aanmerking komen voor promotie) moeten doorlopen om aangenomen te worden voor een bepaalde functie en / of om hun potentie en talenten te kunnen bepalen.  Vaak maken echter alleen grotere bedrijven en de overheid gebruik van deze assessments en de assessments worden in de meeste gevallen uitbesteed aan gespecialiseerde adviesbureaus.

Iedere assessment is altijd uniek / verschillend ten opzichte van andere assessments, aangezien deze altijd zijn afgesteld op het bedrijf, de beschikbare functie en de doelgroep / beroepsgroep. Echter zijn er twee onderdelen die in de meeste gevallen bij ieder assessment terugkomen, namelijk een intelligentietest en een persoonlijkheidstest. Deze onderdelen wijzen voor een bedrijf uit welke sollicitanten / bedrijven een hoge intelligentie hebben en hoe hun persoonlijkheid is (en of deze persoonlijkheid binnen het bedrijf / de afdeling past). In sommige gevallen vinden er ook gesprekken plaats met een psycholoog. Door middel van deze gesprekken kan er per individu een duidelijk beeld worden gevormd van de werkhouding, intelligentie, persoonlijkheid, stressbestendigheid en de ontwikkelmogelijkheden (potentie) van de sollicitant / kandidaat.

In de meeste gevallen wordt de sollicitant / kandidaat verwezen naar bepaalde internetsites en / of krijgt hij / zij enkele boeken aangereikt, waarmee de sollicitant / kandidaat zich kan voorbereiden. Indien men de assessment goed afrondt, is dit echter nog geen garantie op de openstaande vacature of promotie. Zo zijn er ook bedrijven die het advies van een assessmentbureau naast zich neerleggen en alles puur baseren op de gesprekken die zij zelf hebben gehad met de sollicitant / kandidaat. Er zijn ook gevallen waar een assessment juist wordt gebruikt als beweegreden om iemand aan te nemen of af te wijzen (of te promoveren of niet).

« Ga naar de open dag van installatiebedrijf Eibergen!
Professionele vliegenbestrijding op maat »

Categorized Under

Carriere en Werk

About Marcel

» has written 1683 posts