Een website om samen mee te scoren!
Met een persbericht stuurt u belangrijke, nieuwswaardige informatie over uw bedrijf of onderneming de wereld in. Door dit persbericht aan kranten, journalisten of aan persbureau’s (denk bijvoorbeeld aan ANP, het bekendste persbureau in Nederland) te sturen geeft u bekendheid aan het nieuws en als de ontvanger het inderdaad ook nieuwswaardig genoeg vindt, kan het worden geplaatst. Dit kan in de geschreven pers zijn maar natuurlijk ook online op nieuwssites of andere sites waar het bericht goed bij past. Besef wel dat de journalist zelf beslist of het persbericht geplaatst wordt én in welke vorm: vaak wordt erin geknipt en geplakt om het passend te maken.
Een persbericht plaatsen is een relatief simpele én gratis manier (free publicity) om naamsbekendheid te geven aan uw onderneming (of product, of dienst). Bovendien is het online met één klik simpel te versturen naar vele ontvangers en ook een persbericht plaatsen op diverse nieuwssites en online persbanken is zo gebeurd. Nadeel hiervan wel is dat er heden ten dage zoveel persberichten worden geplaatst, dat het soms moeilijk is op te vallen tussen de massa. Het goed schrijven van een persbericht is dan ook van groot belang als u kans wil maken op plaatsing. Ook is het belangrijk voor het versturen na te denken over wat de doelgroep van het bericht is. Voor een regionaal dagblad of een keukentijdschrift zijn andere nieuwsberichten interessant dan voor de NOS of het Algemeen Dagblad. Uw persbericht naar de juiste ontvangers versturen verhoogt de kans op plaatsing aanzienlijk.
Voor het schrijven van een persbericht bestaan vaste conventies. Het is verstandig daar zoveel mogelijk aan vast te houden zodat plaatsing eenvoudig kan gebeuren. Bovenaan komen naam en adres van uw onderneming en het logo. Helemaal bovenaan het bericht wordt PERSBERICHT (of PRESS RELEASE) gezet om duidelijk te maken dat het hier om het een persbericht gaat. Hier moet ook de datum bijgezet worden. De headline is de titel van het persbericht die de inhoud van de tekst kort en krachtig moet samenvatten. Vaak wordt deze headline ook als titel van het te plaatsen artikel gebruikt. In de eerste alinea (de lead) moet vervolgens de belangrijkste informatie van het persbericht staan. Bij het scannen van persberichten wordt vaak alleen de eerste alinea bekeken dus zorg ervoor dat deze krachtig en duidelijk is. De rest van de tekst (verdeeld in alinea’s) is vervolgens een toelichting op de eerste alinea met meer uitgebreide informatie. Helemaal onderaan wordt een contactpersoon met naam, (directe) email en telefoonnummer genoemd voor journalisten die meer informatie willen.