Tips voor als je hoogsensitief bent

juni 6th, 2018Reacties uitgeschakeld voor Tips voor als je hoogsensitief bent

Ben je hoogsensitief, dan heb je een gevoeliger zenuwstelsel, waardoor prikkels of indrukken bij jou vaak sterker binnenkomen dan bij anderen. Heb je het idee dat je hoogsensitief bent, maar weet je het niet zeker? Dan kun je een Hoogsensitief test doen om er achter te komen.

 

Hoogsensitief zijn is helemaal niet erg! Maar het is wel fijn om te weten hoe je er het beste mee om kunt gaan en wat je kunt doen om de voordelen ervan te ervaren. Daarom hier een aantal tips waar je iets aan hebt als je hoogsensitief bent.

 

  • Wees je ervan bewust dat je hoogsensitief bent. Zo kun je er voor zorgen dat je niet te streng voor jezelf bent op momenten dat je je ‘overprikkeld’ voelt. Maar denk niet dat HSP bepaalt wie jij bent, het is een onderdeel van jou, net als allerlei andere karaktereigenschappen. Voel je dus niet anders dan anderen, niet beter en niet slechter.
  • Slaap genoeg! Als hoogsensitief persoon ben je totaal geen zwakkeling, maar sommige dingen kosten voor jou gewoon wat meer energie. Zorg er daarom voor dat je genoeg slaapt en genoeg rust, zodat je weer genoeg opgeladen bent om alles te doen wat je zou willen.
  • Leer je grenzen stellen. Jij moet nu eenmaal eventjes bijkomen of ‘alleen zijn’ na een dag lang met mensen om je heen geweest te zijn. Daarom is het belangrijk dat je je grenzen kunt stellen en op tijd kunt zeggen ‘Nu is het genoeg, nu heb ik even tijd voor mezelf nodig’.
  • Als je hoogsensitief bent kunnen drukke plekken soms onprettig zijn, je hebt het gevoel alsof alles op je af komt. Het lijkt misschien zweverig, maar het kan helpen om te visualiseren dat je een denkbeeldige jas aantrekt die jou afsluit van je omgeving.

 

Dit waren een aantal tips voor hooggsensitieve mensen, hopelijk heb je er iets aan!

« Rust in je hoofd en huis
Alles over de loonheffing ‘werkkostenregeling’ »

Categorized Under

Overig

About Marcel

» has written 1642 posts